Polsk variant av Russia Today

Publicerad 2019-02-10 20:30

Statliga TVP har byggt ut sin verksamhet med en nyhetssajt på engelska. Den heter polandin.com, och ska förmedla regeringens budskap till världen. Man riktar sig till utlandet och till människor som inte behärskar polska och därför kanske inte läser oberoende medier.

Polandin.com ger en bild av ett demokratiskt Polen där alla är nöjda med de nuvarande makthavarna, där inga skandaler äger rum och där den opatriotiska och elaka oppositionen uppviglar till kritik, motstånd och protester.

Narrativet är mycket antieuropeiskt och följer regeringens historiepolitik vars syfte är att skriva om den polska historien. Att sudda ut vissa personer ut historien och ersätta dem med nya hjältar (främst Lech och Jarosław Kaczyński), att förvränga historiska fakta, att utelämna och manipulera andra fakta och att skapa rädsla för allt som inte accepterats av regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) är sätt att bilda opinion även utomlands. Sajten är till för att lyfta fram regeringens officiella partilinje i politiken.

När man går in på polandin.com finns inte en enda text om de pågående skandaler som skakat om det politiska livet. Inte ett ord om Kaczyńskis tvivelaktiga affärsverksamhet, inte ett ord om korruptionen på Centralbanken och Finansinspektionen och inte ett ord om den före detta kommunistiska angivaren som numera finns i maktens centrum. Det är anmärkningsvärt mycket som polandin.com inte skriver om.

Det är dock naivt att tro att människor som professionellt eller privat är intresserade av Polen uteslutande förlitar sig på en propagandistisk sajt nära knuten till den regimtrogna TVP.

Än så länge är sajten en blek kopia av ryska Russia Today, men den är väl värd att besöka ibland för att få en bra bild av hur propaganda i gammal sovjetisk stil fungerar.

Dorota Tubielewicz Mattsson



Sök i webb-Bulletinen