Aneta Grzeszykowskas Body of Work

Publicerad 2017-01-31

I årets första utställning Body of Work presenterar Mindepartementet Art and Photography den polska konstnären Aneta Grzeszykowska.

Grzeszykowska, född 1974 i Warszawa där hon bor och arbetar, har de senaste åren visats på många håll runt om i världen och presenteras nu för första gången i Sverige.

Aneta Grzeszykowska är central inom dagens polska konst. Hennes installationer, filmer och fotografiska serier kretsar kring genus, identitet och kropp men berör också antropologiska och existentiella frågor. I utställningen visas arbeten från olika tidsperioder, som de fotografiska serierna Untitled Film Stills (2006), Negative Book (2012-2013), Selfie (2014), Halina (2016) samt videoverken Negative Process (2014) och Bolimorfia (2008).

Den uppmärksammade bildserien Selfie (2014), central i utställningen, handlar om hur vi skapar bilden av oss själva. Aneta Grzeszykowska rör sig i gränslandet mellan skulptur och fotografi, liv och död, artificiellt och verkligt när hon utifrån delar av sin egen kropp skapar skulpturer i grishud som hon visar upp mot en bakgrund av läder.

I serien Halina intar hon rollen som konstnär såväl som subjekt och utmanar den passiva roll som förknippas med den nakna kvinnokroppen i konsten.

Med sitt feministiska perspektiv och fokus på kroppen närmar sig Aneta Grzeszykowska konstnärer som Cindy Sherman, Ana Mendieta och Alina Szapocznikow. I den tidiga serien Untitled Film Stills (2006) refererar hon till rollen som konstnär/modell i en rekonstruktion av Cindy Shermans klassiska arbete från 1970-talet. Originalets svartvita fotografier har ersatts av färgbilder i större format med henne själv i huvudrollen.

I serien Negative Book (2012-2013) leker konstnären med förhållandet mellan fotografi, måleri och performance. När hon målar sin egen kropp svart, med skuggorna markerade i vitt, får den på negativet en ljus nästan självlysande karaktär och står ut mot de andra gestalterna i bilderna, vilket skapar en känsla av främlingskap och väcker frågor om hur vi formar vår egen livsberättelse.

Aneta Grzeszykowska är en oerhört intressant konstnär, säger Estelle af Malmborg, curator och grundare till Mindepartementet. Med utgångspunkt i den feministiska konsten, kroppen och 1960- och 70-talens performancetradition är hon på väg att inta en självklar plats inom den internationella samtidskonsten. Det är första gången hon visas i Sverige och det i en utställning som ger besökare en både bred och djupgående bild av hennes konstnärskap.

Aneta Grzeszykowskas arbete har fått stor uppmärksamhet de senaste åren och visats i ett flertal utställningar runtom i världen. Hon finns representerad på Centre Pompidou i Paris, Guggenheim Museum New York, San Francisco Museum of Modern Art, Fotomuseum Winterthur, Rubell Family Collection, Miami och Museum Folkwang, Essen.

Utställningen är producerad av Mindepartementet i nära samarbete med konstnären och har möjliggjorts genom stöd från Polska institutet Stockholm och Adam Mickiewicz institutet i Warszawa. (Polska institutet jan 17)

Sök i webb-Bulletinen


sidebanner sidebanner sidebanner sidebanner