Inte bara Wit Stwosz och Matejko

Publicerad 2014-05-15

Janina Pieniowska vill slå ett slag för den polska konsten och tar oss med på en tur bland favoriterna på Krakóws museer.

Kraków som konststad har så mycket mer att bjuda på än altarskåpet av Wit Stwosz i Mariakyrkan eller de historiska målningarna av Jan Matejko på Nationalmuseet i Sukiennice. Klart att altarskåpet är ett mästerverk och att Matejko har stor betydelse för den polska konsten. Men det är som om vi skulle här i Sverige nöja oss med att visa Sankt Göran och draken i Storkyrkan i Stockholm och Cederströms historiska målningar på Nationalmuseum.

Om vi börjar på Nationalmuseet i Sukiennice, så glöm inte att titta på Jacek Malczewski 1854-1929. Han föddes i Radom, studerade vid olika konstskolor i Kraków. När fadern gått bort blev döden ett återkommande motiv. Han målade många självporträtt. Åtskilliga av hans målningar finns i Nationalmuseets huvudbyggnad på Al. 3 Maja 1.

Detta museum är ett måste för den konstintresserade, särskilt galleriet för polsk 1900-talskonst. Där hittar du skisser till vitrager av Stanisław Wyspiański och Jozef Mehoffer till bl.a. Franciskanerkyrkan. Kyrkan är värd ett besök för väggmålningarna i jugendstil av de båda konstnärerna och så klart vitragerna.

Witkacys Den helige Antonius frestelse. Något beskuren.

Witkacys Den helige Antonius frestelse. Något beskuren.

Till mina favoriter på Nationalmuseet hör även följande konstnärer:

Stanisław Witkiewicz, även känd som Witkacy (1885-1939), var författare, dramatiker, fotograf, filosof och målare. Fick undervisning hemma av sin far, men började 1905 på konstakademin i Kraków. Han målade många porträtt, och sökte efter den rena formen i måleriet.

Tadeusz Kantor (1915-1990), regissör, målare och scenograf. 1955 var han bland de konstnärer som protesterade mot socialrealismen. Samma år bildades teatergruppen Cricot 2.

Władysław Ślewiński (1856-1918) studerade för Paul Gauguin, och var en av de ledande konstnärerna i gruppen ”Unga Polen” (Młoda Polska).

Tadeusz Makowski (1882-1932) utbildades vid konstakademin i Kraków, flyttade efter studierna till Frankrike. Typiskt för hans måleri är avbildandet av barn i toppiga luvor.

Olga Boznańska (1865-1940) föddes i Kraków, studerade för olika konstnärer eftersom kvinnor inte hade tillträde till konstakademierna. Verkade i München och Paris. Målade främst porträtt.

Wyspiański och Mehoffer har egna museer.

Stanisław Wyspiański (1869-1907) var dramatiker, poet, målare och arkitekt. Bildade gruppen ”Unga Polen” tillsammans med andra konstnärer. Han studerade vid en konstskola där Jan Matejko var rektor och var bekant med Ślewiński och Gauguin. Wyspiański skrev också teaterpjäser. 1906 blev han professor vid konstakademin i Kraków. Han gifte sig med en bonddotter och flyttade till landet. Samma trend går igen i Sverige, konstnärer som Carl Larsson och Anders Zorn flyttade ut till landet och sökte det genuina.

Mehoffer: porträtt av konstnärens hustru. Något beskuren.

Mehoffer: porträtt av konstnärens hustru. Något beskuren.

Józef Mehoffer (1869-1946) var född i en förpolskad österrikisk familj. Studerade konst i Kraków, vid österrikiska lärosäten och i Paris. Mehoffer var en mästare på jugenddekorationer, arbetade även med affischkonst. Arbetade under ledning av Matejko tillsammans med Wyspiański på polykromin i Mariakyrkan i Kraków. Har även gjort vitrager till Wawel och Franciskanerkyrkan.

Är man intresserad av det absolut senaste inom konsten kan man besöka MOCAK ul. Lipowa 4. Det ligger vägg i vägg med Schindlers fabrik och man kan köpa en kombinationsbiljett till båda museerna.

Text och bild:
Anna Janina Pieniowska

Fotnot: Vitrage och polykromi är konst med många färger, bland annat mosaiker.

Sök i webb-Bulletinen


sidebanner sidebanner sidebanner sidebanner