Arkiv för kategorin medier


Regeringstrogna radiokanaler tappar lyssnare

Tappar lyssnare.
Skärmdump från Polskie Radios hemsida.

Polackerna hör i genomsnitt på radio mellan fyra och fem timmar om dagen. Radio är ett lättillgängligt medium och för många självklart att lyssna i mobilen medan de till exempel arbetar eller befinner sig på resa.

Det rapporterar sajten RadioTrack, som regelbundet låter mäta hur radiolyssnandet i landet utvecklas.

Den senaste mätningen gäller det tredje kvartalet i år, alltså fram till två veckor före parlamentsvalet i helgen. Det visar sig att Polens Public service-radio, Polskie Radio, tappar lyssnare. Polskie Radio ses sedan 2015 som öppet språkrör för regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS).

Den mest populära radiokanalen är kommersiella RMF FM som har ökat varje kvartal och idag har nästan en tredjedel av radiolyssnarna. Likaså kommersiella Radio Zet ligger bra till med 12,3 %.

För regeringstrogna Polskie Radios olika kanaler ser det inte lika bra ut. Lyssnarfrekvensen har under året sjunkit långsamt och ligger nu på runt 5 % av radiolyssnarna. Bäst av dem går Kanal 1, Jedynka, som har flest lyssnare, 6,1 %.

Även Radio Maryja, den katolska radiostation som ägs och leds av prästen Tadeusz Rydzyk, tappar lyssnare. Stationen har nu historiskt låga siffror, med under 2 % av radiolyssnarna.

Radio Maryja står regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) nära och deltar med sina sändningar aktivt i inrikespolitiken. Man stödjer regeringens flyktingpolitik och numera inte minst de kraftfulla angreppen mot HBTQ-rörelsen. (radiotrack.pl och wB 14 ok 19)

– Mycket är olika i Polen och Sverige

Den svensk-polske filmregissören Magnus von Horn.
Foto: Stanisław Godula.

Det är i år hundra år sedan Polen och Sverige återupprättade sina diplomatiska förbindelser. 1918 blev Polen åter en självständig nation efter att i över hundra år ha varit utraderat från kartan, ockuperat och uppdelat mellan de tre stormakterna Ryssland, Preussen och Österrike-Ungern.

Med anledning av jubileet har Polens största veckotidning Polityka publicerat en artikel om Sverige där man avhandlar våra gemensamma relationer i nutid.

140 000 polacker är fast bosatta i Sverige, medan bara 3 000 svenskar bor i Polen, skriver Polityka, som talat med några av dem.

Den första är Magnus von Horn från Göteborg som kom till den berömda Filmhögskolan i Łódź och fastnade där som filmregissör och akademisk lärare.

Ett viktigt skäl till att våra länder är olika är att svenskarna inte har drabbats av krig på det sätt som polackerna har gjort, säger han.

Magnus von Horn har liksom Lotta Eliasson från Uppsala och Tobias Asplund från Stockholm gift sig i Polen, och barnen i alla tre familjerna är tvåspråkiga.

Det blev förstås en kulturkrock i början, konstaterar de. Svenskarna överraskades av att medborgarna i Polen får göra så mycket själv, sådant som staten tar hand om i Sverige.

I Uppsala har tidningen träffat Małgorzata Packalén Parkman, polsk professor som bor i Sverige sedan 1978.

Det är lättare för en svensk att komma till Polen, hävdar hon. En polack som kommer till Sverige måste hela tiden bevisa sitt värde.

Det funkar inte i Sverige att man berättar mycket om sig själv, som polacker ofta gör, och att man visar att man tjänar pengar, skriver Polityka.

Man har också olika uppfattning om till exempel ord som frihet. Unga svenskar förknippar frihet med naturen (Sol, vind och vatten, som Ted Gärdestad sjunger), men för polackerna är frihet detsamma som demokrati, självständighet, kamp och brist på censur.

Svenska ambassaden i Warszawa har också en utställning med anledning av 100-årsminnet, Chleb i kanelbulle (Bröd och kanelbulle) som illustrerar de svensk-polska relationerna under det gångna seklet.

Sigge Fedyk

Gowin: Medierna ska bli polska igen!

Högskoleminister och vice premiärminister Jarosław Gowin. Foto: Facebook.

Om regeringen får fortsatt förtroende i valet i höst kommer vi att satsa på att göra medierna polska igen. Det säger högskoleminister Jarosław Gowin, ledare för det lilla partiet Porozumienie (Samförstånd) med vars hjälp regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) vann valet 2015.

Det skriver nyhetsportalen Euronews.

Regeringspartierna har länge hävdat att man måste sätta utländskägda medier under polsk kontroll eftersom de sätter sitt eget lands intressen framför Polens.

En nation och ett folk med självrespekt kan inte acceptera att majoriteten av medierna är i utländska händer, säger Gowin till den statliga nyhetsbyrån PAP.

PiS första åtgärd efter maktskiftet 2015 var att möblera om på statligt ägda TVP, som har varit landets främsta public service-organ. Chefer, programledare, politiska kommentatorer och analytiker plockades bort och ersattes med personer ur de egna leden. Privata nyhetskanaler kan ju inte behandlas på det sättet, men regeringen har särskilt siktat in sig på liberala TVN24 som belades med höga böter efter att ha rapporterat om protesterna i sejmen 2016. TVN, som är moderbolag till TVN24, ägs av en amerikansk mediegrupp.

Även regeringskritiska Newsweek Polska och tabloiden Fakt, som båda ägs av tyska Axel Springer Group, nämns ofta i samband med regeringens mediepolitik.

Vi kan inte anta att tyskarna är sämre patrioter än vi, och när det finns en intressekonflikt mellan Warszawa och Berlin representerar de naturligtvis tyska intressen, säger Gowin.

Såväl EU som USA har ställt sig kritisk till mediepolitiken, vilket dock inte påverkat regeringen. (Euronews och wB 20 juni 19)

Att skrämma medierna till tystnad

Att skrämma oberoende medier till tystnad tycks vara regeringspartiet Lag och Rättvisas (PiS) lösning på problemen med bångstyriga journalister. Med den ökända artikel 212 i Brottsbalken kan förtal i medierna ge upp till ett års fängelse. Lagen utnyttjas flitigt av Lag och Rättvisas politiker.

Med hänvisning till den lagen stämmer PiS-ledaren Jarosław Kaczyński Gazeta Wyborcza och flera oppositionspolitiker för spridning av uppgifter om den så kallade Kaczyński-skandalen. Partiledarens märkliga agerande i samband med bygget av två skyskrapor i centrala Warszawa har blivit inspelade och avslöjade av Kaczyńskis österrikiske kompanjon Gerald Birgfellner. Mycket tyder på att Kaczyński brutit mot flera lagar, försökt skapa ett oligarkiskt system i Polen och dessutom gjort sig skyldig till korruption. En annan högt uppsatt PiS-politiker, Centralbankens (NBP) chef Adam Głapiński försöker också stämma Gazeta Wyborcza för avslöjandet av en korruptionshärva inom banken samt för NBPs speciella lönepolitik.

Varför gör man det? För det första handlar det om att tysta medier som tar sig friheten att granska makthavarna. Inför risken att hamna i fängelset eller behöva betala ett saftigt skadestånd kan mången journalist tänka sig för flera gånger innan hen publicerar något ofördelaktigt om de styrande.

För det andra ger artikel 212 möjlighet att utmäta ett högre straff. Dessutom är dessa ärenden besvärliga för den anklagade. Till skillnad från generella regeln måste den anklagade bevisa att hens påståenden är korrekta; bevisbördan ligger på hen.

Samtidigt finns det förstås andra sätt att skydda sitt goda namn. Man kan göra det i civila processer som inte engagerar statsapparaten eller betalas av skattebetalarna. Men politiker tycker uppenbarligen om att få sitt namn skyddat av skattebetalarna och gömma sig bakom den mäktiga statsapparaten.

Sedan 2016 har antalet stämningar för förtal ökat markant (45 %) och i de allra flesta fallen åberopar man sig på artikel 212. Sammanlagt har 330 personer stämts av staten och dömts med hjälp av artikel 212.

Men man bör komma ihåg att yttrandefrihet bland annat innebär att politiker och offentliga personer i högre grad än andra medborgare bör tolerera kommentarer och kritiska uttalanden om deras verksamhet. Det har Europadomstolen för mänskliga rättigheter slagit fast.

Den nuvarande justitieministern/riksåklagaren Zbigniew Ziobro har övervägt att avskaffa artikel 212 och utlovade konsultationer med medierna. Ett avskaffande skulle bemötas med glädje av journalister samt många polska och internationella organisationer som bevakar mänskliga rättigheter i Polen. Men det var innan Kaczyński stämde Gazeta Wyborcza. Nu tiger Ziobro.

Såväl Europadomstolen för mänskliga rättigheter som Polens Ombudsman för mänskliga rättigheter pläderar för ett avskaffande av den märkliga lagen. Den undergräver yttrandefriheten och används för att tysta kritik. Men Konstitutionsdomstolen vill inte gå så långt.

Dorota Tubielewicz Mattsson

Polsk variant av Russia Today

Statliga TVP har byggt ut sin verksamhet med en nyhetssajt på engelska. Den heter polandin.com, och ska förmedla regeringens budskap till världen. Man riktar sig till utlandet och till människor som inte behärskar polska och därför kanske inte läser oberoende medier.

Polandin.com ger en bild av ett demokratiskt Polen där alla är nöjda med de nuvarande makthavarna, där inga skandaler äger rum och där den opatriotiska och elaka oppositionen uppviglar till kritik, motstånd och protester.

Narrativet är mycket antieuropeiskt och följer regeringens historiepolitik vars syfte är att skriva om den polska historien. Att sudda ut vissa personer ut historien och ersätta dem med nya hjältar (främst Lech och Jarosław Kaczyński), att förvränga historiska fakta, att utelämna och manipulera andra fakta och att skapa rädsla för allt som inte accepterats av regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) är sätt att bilda opinion även utomlands. Sajten är till för att lyfta fram regeringens officiella partilinje i politiken.

När man går in på polandin.com finns inte en enda text om de pågående skandaler som skakat om det politiska livet. Inte ett ord om Kaczyńskis tvivelaktiga affärsverksamhet, inte ett ord om korruptionen på Centralbanken och Finansinspektionen och inte ett ord om den före detta kommunistiska angivaren som numera finns i maktens centrum. Det är anmärkningsvärt mycket som polandin.com inte skriver om.

Det är dock naivt att tro att människor som professionellt eller privat är intresserade av Polen uteslutande förlitar sig på en propagandistisk sajt nära knuten till den regimtrogna TVP.

Än så länge är sajten en blek kopia av ryska Russia Today, men den är väl värd att besöka ibland för att få en bra bild av hur propaganda i gammal sovjetisk stil fungerar.

Dorota Tubielewicz Mattsson

TVP misstänks bemöta kritik med provokation

TV-journalisten Magdalena Ogórek. Foto: wikipedia.

Statliga TVP får mycket kritik för att ha lämnat ambitionen att vara en objektiv förmedlare av nyheter och underhållning. Beryktade exempel är rapporteringen när Barack Obama talade på Natomötet i Warszawa sommaren 2016 och hur man följde begravningen av den mördare borgmästaren i Gdańsk, Paweł Adamowicz för ett par veckor sedan.

Chef för TVP är efter regeringsskiftet för ett par år sedan Jacek Kurski, en av regeringspartiet Lag och Rättvisas (PiS) främsta profiler. TVP följer regeringens historiepolitik och anstränger sig att ge tittarna en positiv bild av Polen under den nya regeringen, arbetar för att öka patriotismen i landet och ge befolkningen en positiv bild av Polens ärorika förflutna.

En av dem som reagerat över politiseringen av public service är Donald Tusk, ordförande i Europeiska rådet men sannolikt snart tillbaka i den polska inrikespolitiken.

Lögn som organiseras av myndigheterna för skattepengar är en farlig form av våld som vi alla är offer för, skrev Tusk på twitter på måndagen. Vi bör alla solidariskt inom lagens ram protestera mot sådan lögn.

Detta fick många att undra vad den förre regeringschefen syftade på. Man frågade sig om det kunde hänga ihop med den s.k. attacken på Magdalena Ogórek i helgen. Ogórek är journalist på nationalistiska TVP men för fyra år sedan var hon presidentkandidat för Vänsteralliansen (SLD).

När Ogórek på lördagskvällen lämnade tv-huset möttes hon av demonstranter och på hennes bil fanns lappar med texten TVP ljuger.

TVP gjorde incidenten till helgens största nyhet – det här visade verkligen att oppositionens moral befann sig på det sluttande planet!

Men granskar man klippet lite närmare ser man att en glatt leende journalist som vevar ner framrutan, pratar med de kringstående och vinkar till. En man i gruppen i stort lösskägg, svart mössa och lockigt hår som ropar ”Vanära!”, ”PiS-agenter!” avslöjas som en av Ogóreks kollegor.

Nu menar många att händelsen var en provokation där Ogórek spelade med i avsikt att misskreditera dem som kritiserar TVPs bristande opartiskhet. Inte minst som en av TVPs fotografer påpassligt fanns på plats och spelade in händelsen som sedan upprepade gånger spelades upp i tv-rutan.

Och lördagens provokation kanske inte ingick i hennes arbetsuppgifter, men den har naturligtvis dragit uppmärksamheten till denna unga dam, som så lätt byte sida politiskt, lämnade Vänsteralliansen och började arbeta för synnerligen konservativa PiS.

Dorota Tubielewicz Mattsson

En begravning – två verkligheter

Den mördade borgmästaren i Gdańsk, Paweł Adamowicz. Foto: FB.

Begravningen av Gdańsks borgmästare Paweł Adamowicz direktsändes både i den statliga televisionen TVP och de kommersiella tv-stationerna. Bulletinen följde sändningarna i TVP Info och oberoende TVN24.

Sändningen i TVN24 visade hur Gdańsk-borna sörjer och hedrar sin borgmästare, en stark gemenskap i denna fasansfulla stund och att det går att övervinna hat och hämndlystnad. Änkan Magdalena Adamowicz uppmanade till försoning, vänner och medarbetare talade om Paweł Adamowicz ideella testamente och de forna ovännerna Lech Wałęsa och Aleksander Kwaśniewski satt intill varandra. I studion fanns vänner och medarbetare och man mindes den mördade borgmästaren och hans livsverk. Det gav en stark och rörande känsla av gemenskap och solidaritet.

Läs vidare >>

Sverige i ruiner

Välfärden i Polen är numera jämförbar med välfärden i väst, tack vare regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS). Men man får vara försiktig så att det inte går som i Sverige, där inkomsterna är höga, korruptionen låg och finanserna stabila. Ändå råder en social och moralisk kollaps i landet och orsaken till den är den välfärd som leder till degenerering.

Det skriver den ultrakonservativa nätportalen Fronda i en artikel som refereras av tidskriften Polityka.

Fronda har valt ett par talande exempel på det eländiga tillståndet i det rika Sverige. Dels det stora antalet utomäktenskapliga barn – familjeliv och religion spelar ingen särskilt stor roll i landet – dels seden att begrava avlidna äldre människor genom att bränna dem i kollektiva ugnar för att utvinna ekologisk värme till hushållen.

Måtte Polen trots vårt växande välstånd aldrig acceptera att bostäder förses med värme från kristna människor även om det är miljövänligt, skriver Fronda. Det är bättre att som vi elda med kol.

Den överdrivna välfärden leder till lidande och våld inom familjen, och det bör bli en varning till den polska regeringen. Konsekvensen av den ansvarslösa politiken är att antalet ensamstående mödrar som fortfarande är kvar på arbetsmarknaden växer lavinartat. Jakten på pengar och rikedom i välfärdsstaten kan i allt högre grad medföra en moralisk kollaps, lidande och fattigdom.

Och dessutom anser vänsterliberala journalister att alltfler homosexuella ska engageras i försvaret eftersom det är det säkraste sättet att hålla Ryssland borta.

Inför det nya året önskar Fronda att Sverige ska försöka lyfta sig moraliskt och mentalt för att nå samma nivå som Polen.

Sigge Fedyk

Błaszczak: Relationerna mellan USA och Polen är mycket goda

Ur dokumentären Z kamerą wśród polskich neonazistów (Med kameran bland polska nynazister).
Skärmdump från TVN.

Det amerikansk-polska samarbetet i säkerhets- och försvarsfrågor är mycket gott. Det försäkrar försvarsminister Mariusz Błaszczak i en kommentar till det kritiska brev som USAs ambassadör i Polen, Georgette Mosbacher, skickat till regeringen.

Snart får vi ett Fort Trump i Polen, en utmaning som kommer att avskräcka en eventuell angripare, säger Błaszczak till statliga TVP.

Det där brevet beror nog på att fru Mosbacher egentligen är affärskvinna och nu debuterar som diplomat. Det handlar om ett rent missförstånd.

I brevet kritiserar Mosbacher gripandet av en polsk journalist som gjort en tv-dokumentär om nynazister som firat Hitlers födelsedag iförda naziuniformer. Journalisten, som infiltrerat den nazistiska organisationen DiM, Duma I Nowoczesność (Stolthet och modernitet), ses göra Hitlerhälsning tillsammans med övriga deltagare och har därför gripits av säkerhetspolisen som misstänker olaglig propaganda för nazismen.

Det är förvånande att offentliga personer angriper journalister som följer sin uppgift som oberoende granskande medium i den livfulla polska demokratin, skrev Mosbacher. Det är förbryllande att regeringsmedlemmar nu tycks mest intresserade av att misstänkliggöra journalisternas motiv och försöker förknippa TVN med extremism.

TVN ägs av ett amerikanskt bolag, och Mosbacher påpekade att den amerikanska kongressen tar mycket allvarligt på pressfriheten.

Krystyna Pawłowicz, vald ledamot i sejmen för regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS), anklagade uppbragt på twitter ambassadören för att stödja TVNs antipolska aktiviteter som syftar till att kullkasta Polens lagliga myndigheter.

Som ledamot av det polska parlamentet kräver jag respekt för den polska nationen, staten och dess demokratiskt valda myndigheter, skrev Pawłowicz.

Även regeringens talesperson Joanna Kopcińska gick ut med en kommentar där hon försäkrade att den polska mediebranschen är pluralistisk och återspeglar hela spektret av åsikter.

En pikant detalj är att ambassadören lyckats stava både premiärminister Mateusz Morawieckis och inrikesminister Joachim Brudzińskis namn fel. (Onet.pl, Polskie Radio och wB nov 18)

USA ingriper för grävande journalist

Ur dokumentären Z kamerą wśród polskich neonazistów (Med kameran bland polska nynazister).
Skärmdump från TVN.

En ny diplomatisk konflikt har brutit mellan USA och Polen.

Förra året gjorde några grävande journalister ett reportage om hur polska nynazister iförda nazistuniform firade Adolf Hitlers födelsedag med nazistfanor, nazi-musik, hyllningstal och Hitlerhälsning. Firandet var arrangerat av organisationen DiM, Duma I Nowoczesność (Stolthet och modernitet).

Dokumentären sändes januari i år i privata TVN och väckte stort uppseende såväl nationellt som internationellt. Polisen grep några av arrangörerna och premiärminister Mateusz Morawiecki uttalande sitt fördömande.

Nu står det klart att även en av de grävande journalisterna, Peter Wacowski, kallats till förhör hos säkerhetspolisen – han misstänks för att ha främjat nazismen, vilket är förbjudet i Polen.

För att få tillträde till DiM och Hitlers födelsedagsfest utgav han sig för att vara nazi-sympatisör, och det finns bilder på hur han gör Hitlerhälsning.

När detta blev offentligt ingrep USAs ambassadör i Polen, Georgette Mosbacher. I ett brev till premiärminister Mateusz Morawiecki har hon påpekat att den amerikanska kongressen tar pressfriheten på stort allvar och att det rättsliga agerandet mot TVN-journalisten Wacowski automatiskt också gäller TVN, som ägs av ett amerikanskt mediebolag.

Det är inte acceptabelt att myndigheter undergräver trovärdigheten för TVN, skriver Mosbacher.

Brevet har orsakat en storm i regeringstrogna medier på högerkanten.

Det är som om hon var ambassadör i Bantustan och inte i Polen, säger en av Morawieckis medarbetare.

Amerikanska diplomater har under de senaste tre åren fått erfara att de inte har råd med ett sådant beteende som de i åratal tidigare har kunnat tillåta sig, säger en annan.

Högskoleminister Jarosław Gowin har meddelat att han ställt in ett möte med ambassadören.

Tidigare i år reagerade USA kraftigt på en ny lag som gjorde det straffbart att offentligt säga att Polen hade något ansvar för Förintelsen. Lagen orsakade protester framför allt i Israel men också i USA. Det stod snabbt klart att den amerikanska administrationen utövade påtryckningar på regeringen i Warszawa, och lagen ändrades efter några månaders debatt. Det var viktigt för regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) att president Andrzej Duda skulle bli inbjuden till Vita Huset i samband med Polens 100-årsjubileum som fri nation. (Natemat.pl, Dorzeczy.pl, Wirtualnemedia.pl och wB nov 18)

PiS-gynnad tidning på fallrepet

När regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) kom till makten inledde man med att rensa bland de medier där statliga annonser skulle publiceras – alltså betald information från offentliga sektorn, som ger ett icke föraktligt bidrag till den redaktionella budgeten. Det kan handla om att vart man ska vända sig för att bli influensavaccinerad eller när vallokalerna är öppna.

En av de tidningar som ströks var Gazeta Wyborcza – redaktionen har andra värderingar än regeringen och blev av nu med en nog så viktig inkomstkälla. Det var helt avsiktligt, Wyborcza är oppositionell och invektiven mot landets största tidning har haglat från PiS-anhängarna. I Sverige är principen att meddelanden från den offentliga sektorn ska gå till de största tidningarna/medierna, de som når flest medborgare. I Polen vill man med hjälp av den offentliga annonseringen styra medborgarna till regeringsvänliga medier.

Den tidning som nu skulle få alla inkomsterna var Gazeta Polska Codzienna, en relativt liten men PiS-trogen tidning, fram till valsegern 2015 den enda som partiledaren Jarosław Kaczyński ville uttala sig i – för att vara säker på att inte bli häcklad och missförstådd.

En anledning till beslutet kan ha varit att Kaczyńskis kusin är chef där. Den beryktade EU-parlamentarikern Ryszard Czarnecki finns också med på ett hörn – han är styrelseordförande.

Det är också Gazeta Polska Codziennie som fått arrangera galor i partiets namn och som – inte att förglömma – regelbundet delar ut utmärkelser till Kaczyński och andra högdjur inom regeringspartiet.

Man väntar sig att tidningens ekonomi skulle vara en nöjsam läsning, men så är det inte. Gazeta Polska Codziennie står på gränsen till konkurs, skriver gazeta.pl, som fått tillgång till tidningens interna mail.

Företaget är i kris, konstaterar ledningen, men hoppas på regeringen och Jarosław Kaczyński. Ekonomichefens vanligaste besked till fordringsägarna är: Jag har tyvärr inga pengar till dig! Reportrar klagar på att de inte fått lön sedan i maj och söker jobb på andra redaktioner – även om man ideologiskt håller på PiS måste man ju ha mat. (gazeta.pl och wB 21 sept 18)

PiS är alltmer missnöjt med privata medier

Nationella Medierådets ordförande Krzysztof Czabański.
Foto: Adrian Grycuk, wikipedia.

En viktig punkt på regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) valprogram 2015 var och är att stävja medierna. De offentliga medierna genomgick en rejäl utrensning direkt efter valet – chefer och politiska reportrar byttes ut mot personer ur PiS egna led. Nyhetsförmedlingen följer nu regeringens direktiv och presenterar PiS projekt på ett uttalat patriotiskt sätt.

En del av de kommersiella medierna är kritiska till regeringen, och för en vecka sedan aviserade PiS-ledaren Jarosław Kaczyński att det nu är dags att ta itu med dem.

Det finns för mycket utländskt kapital i polska medier, framför allt tyskt, menar han och de arbetar i Tysklands, inte i Polens intresse. Staten måste därför motverka inflytandet från det utländska kapitalet. Och det ska vara klart före höstens kommunalval – skandaler inom PiS ska inte få så mycket uppmärksamhet.

Andra toppar i partiet har i helgen gått ut och stött Kaczyńskis tankegång med väl valda uttalanden.

Premiärminister Mateusz Morawiecki fick i helgen frågor om hur regeringen hanterat de funktionsnedsatta ungdomarnas sittstrejk i parlamentet nyligen. Han svarade missnöjt att 80 % av medierna är kritiska till regeringen och därför har gett en felaktig bild av den långa strejken.

Han fick omedelbart stöd av Krzysztof Czabański, ordförande i nationella Medierådet (motsvarigheten till svenska Granskningsnämnden för press, radio och tv) och väl beprövad PiS-politiker.

Czabański hävdar att censuren i Kommunistpolen ofta var mindre besvärande än den censur som ägarna till dagens kommersiella medier utövar.

De offentliga medierna fyller sin uppgift väl, de visar hur regeringen verkställer sitt program, sade han. Det är det som är public services plikt, att popularisera, utbilda och stödja statens intressen.

De flesta medierna i Polen idag bekämpar regeringens politik och ägarens pengar innebär en censur som är allvarligare än under kommunisttiden, sade Czabański och hänvisade till att han arbetat i medierna både före och efter kommunismens fall.

De offentliga medierna är skyldiga att representera den styrande makten, eftersom myndigheterna genomför det program som valts av folket i demokratiska val, sade han.

Även Stanisław Piotrowicz, åklagare under kommunisttiden som hamnat i PiS-toppen, har synpunkter på redaktionernas sätt att arbeta.

De bryr sig inte om statens intresse, klagade han i slutet av förra månaden, journalisterna ställer ondskefulla frågor, de skämmer ut Polen. Är reportrarna inte polacker? (wirtualnapolska.pl, natemat.pl, onet.pl och wB 10 juni 18)

PiS vill begränsa utländskt kapital i privata medier

PiS-ledaren Jarosław Kaczyński.
Foto: Adrian Grycuk, wikipedia.

Trots sin sjukdom har Jarosław Kaczyński, ordförande i regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS), inte släppt greppet om politiken. Nu vill han gå på de privata medierna och det måste ske före kommunalvalet i höst.

Den akuta anledningen ska vara en skandal inom regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) – en av parlamentarikerna, Stanisław Pięta, har avstängts från partiets verksamhet sedan han lovat sin älskarinna jobb i ett statligt bolag. Piętas affärer har valsat runt i medierna och gett partiet en hel del dålig publicitet, inte minst som PiS gick till val på ödmjukhet och ärlighet.

Men också privata TVNs engagemang i de funktionshindrades protest i parlamentet nyligen har skadat partiets image, menar Kaczyński. Hans uppfattning sedan länge är att det finns för mycket utländskt kapital i polska medier – inte minst tyskt – vilket gör dem svårare att styra. Tanken är att begränsa utländska företags aktieinnehav i polska medier – förra året talade man om 15 eller 20 % av aktiekapitalet.

Regeringen tycker att förslaget är dödfött eftersom det aldrig kommer att accepteras i Bryssel, och förra gången frågan var aktuell mötte den mycket kritik. Hur förslaget alltså kommer att se ut är ännu okänt, men det är en viktig fråga för Kaczyński. (Dziennik.pl, natemat.pl och wB 5 juni 18)

Pressfriheten minskar i Polen visar index

Polen är ett av de länder där pressfriheten har signifikanta problem. Karta: RSF.

Årets index återspeglar det ökande hatet mot journalister, skriver den internationella organisationen Reportrar utan gränser i sin rapport över pressfriheten i världen under förra året. Politiker och auktoritära regimer är tydliga med sin fientlighet mot medierna vilket innebär ett hot mot demokratin. Allt fler valda statschefer ser inte längre pressen som ett grundläggande villkor för demokratin.

Undersökningen omfattar 180 länder i världen och Europa är den region där utvecklingen går snabbast nedåt. Polen som har fortsatt falla i indexet har tappat fyra placeringar och ligger idag på plats 58. En av anledningarna är att antikorruptionsreportern Tomasz Piątek hotades med fängelse när han avslöjade förre försvarsministern Antoni Macierewicz kopplingar till organiserad brottslighet i Ryssland. Polen kategoriseras nu som ett land med signifikanta problem, liksom t.ex. Ukraina, Ungern och länderna på Balkan.

Fyra av de fem länder som tappar mest i listan ligger i Europa: Malta (ner 18 platser till 65:e), Tjeckien (ner 11 platser till 34:e), Serbien (ner 10 platser till 76:e) och Slovakien (ner 10 platser till 27:e).

USA har efter president Trumps offentliga aversion mot medierna sjunkit till plats nr 45 på årets pressfrihetsindex. (RSF april 2018)

Journalist drar Polskie Radio inför rätta

Journalisten Dorota Nygren.
Foto: Ted Bergdahl.

Den polska journalisten Dorota Nygren stämmer nu Polskie Radio inför domstol för nationalitetsdiskriminering.

Politiseringen av de statliga polska medierna, bland dem Polskie Radio och TVP, har gått långt och journalisterna förväntas anpassa sin rapportering efter regeringens politik och i huvudsak lyfta fram regeringens förslag och argument.

Ett inslag i PiS flyktingpolitik är misstänkliggörandet av personer från framför allt de s.k. MeNa-länderna i Mellanöstern och Nordafrika.

Polskie Radios utrikesredaktör Dorota Nygren, som arbetat på företaget i femton år, fick i höstas i uppdrag att beställa ett material från Italien som handlade om ett överfall på en präst i en kyrka i Mantua. Angriparen, som ville ha pengar, spottade på prästen och greps sedan av polis. Den misstänkte var en 53-årig man som ursprungligen kommit från Marocko.

Dorota Nygren tog hem materialet och publicerade det. I enlighet med de pressetiska reglerna tog hon bort den misstänkte förövarens nationalitet som inte hade någon betydelse för ärendet. Överfallet var lika illa oavsett om rånaren var svensk, polack eller marockan.

Hon blev inkallad till sin chef och fick besked om att utländska kriminellas nationalitet alltid ska anges. De pressetiska reglerna viftades bort liksom Dorota Nygrens påpekande att publicering av nationaliteten strider mot den polska antidiskrimineringslagen.

I fortsättningen gör du så här, sade chefen. Annars får du sparken.

Dorota Nygren vägrade och blev omplacerad till Polskie Radios ljudarkiv.

Nu drar hon Polskie Radio inför rätta för nationalitetsdiskriminering.

Dorota Nygren är engagerad i de pressetiska frågorna och arbetar inom den nystartade STiTRP (Stowarszenie Dziennikarzy i Twórców Radia Publicznego – en förening för medarbetare på Polskie Radio) för att ta fram en handbok om hur journalister i public service ska arbeta. Föreningen fick förra året Pen2Pen – Freedom of Expression Award, ett stipendium som ges till hotade och utsatta journalister. (Läs mer >>)

I Polen har medieföretagen eller journalistföreningarna ingen gemensam pressombudsman eller pressetisk nämnd, bara en statligt kontrollerad granskningsnämnd. (wB 12 april 11)

Polenpodden om det händelserika mars 2018

Magdalena Domeradzka och Ted Bergdahl.
Foto: Polenpodden

Avsnitt 44:

Om svarta protester, söndagsstängt och marsrevolten 1968. Medverkande Dorota Tubielewicz Mattsson, professor i polska språket och litteraturen samt medarbetare i webb-Bulletinen. Poddvärdar är Magdalena Domeradzka och Ted Bergdahl. >>

PolSats nyheter har fler tittare än TVP

Statliga TVP har i decennier varit den kanal som de flesta polacker tittar på, TVPs nyhetssändningar har varit de som dragit flest tittare och kanalens nyhetsvärdering har därmed varit tongivande i landet. När regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) vann valet hösten 2015 var en reform av de statliga medierna TVP, Polskie Radio och nyhetsbyrån PAP, bland det första man tog itu med. Enligt de nya reglerna skulle de stötta regeringens historiepolitik, dvs. i nyheter och programutformning arbeta för att höja polackernas patriotism. För att försäkra sig om att verksamheten gick i den önskade riktningen tillsattes PiS-profilen Jacek Kurski som chef för TVP. Han ersatte en rad chefer, mellanchefer och reportrar med andra som hämtades ur partiets egna kadrer. Särskilt inledningsvis sjönk tittarsiffrorna katastrofalt, inte minst när demonstrationer mot regeringens agerande i olika former pågick på gatorna – många tittare sökte sig till andra kanaler för att få veta vad som i verkligheten tilldrog sig i landet. Mest uppmärksammat blev TVPs idylliserande rapportering av president Obamas besök i Warszawa sommaren 2016, då han riktade skarp kritik mot nedmonteringen av Konstitutionsdomstolens självständighet. TVP ersatte presidentens tal med en speakerröst som läste upp det som regeringen hade hoppats att Obama skulle säga, vilket var en lovsång till Polen i olika tonarter.

Kurskis ställning blev ifrågasatt – kanske mest för att den felaktiga rapporteringen var så oskickligt gjord att den avslöjades med detsamma.

Spännande tv-serier om händelser i den polska historien har lockat tillbaka många tittare, men i början av 2018 visar det sig att den kommersiella kanalen PolSats nyhetssändningar har gått om TVPs i antal tittare. PolSats nyheter har nått den rekordhöga siffran 2,63 miljoner tittare vilket är 300 000 fler är de som tittade på TVP-nyheterna.

Nyhetsportalen Natemat.pl spekulerar i hur länge det nu dröjer innan Jarosław Kaczyński, ordförande i regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) sparkar TVP-chefen Jacek Kurski. (Nagtemat.pl och wB 3 mars 18)

Om Förintelselagen i Polenpodden

Ted Bergdahl och Magda Domeradzka diskuterar ändringarna i IPN-lagen den nya utgåvan av Polenpodden. 

webb-Bulletinens Dorota Tubielewicz Mattsson och historikern Artur Szulc kommenterar. >>

Om IPN-lagen i Polenpodden

Dorota Tubielewicz Mattsson och Artur Szulc medverka båda i det senaste avsnittet av Polenpodden som diskuterar IPN-lagen och antisemitism i Polen.

I veckans avsnitt talar vi om den omdiskuterade förändringen av förintelselagen och frågar oss vilka uttryck…

Opslået af Polenpodden på 19. februar 2018

Om exorcism och nazism i PolenPodden

I veckans avsnitt pratar vi om det ökande intresset för exorcism i Polen. Gunilla Lindberg nyhetsspanar om en uppmärksammad dokumentär om polsk nazism. Poddvärdar är Magdalena Domeradzka och Ted Bergdahl

Opslået af Polenpodden på 3. februar 2018

Aborter och sarmatism i veckans Polenpodd

Polenpoddens Magda Domeradzka och Ted Bergdahl.

Om ministeravgångar, sarmatism och nya abortdemonstrationer.

I veckans avsnitt talar vi om herrarna Macierewicz, Waszczykowski och Szyszko som har tvingats lämna regeringen. Gunilla Lindberg förklarar sarmatismen och så får vi ett vittnesmål från den senaste demonstrationen för liberalare abortlagar. Poddvärdar är Magdalena Domeradzka och Ted Bergdahl.

Till Podden >>

Polenpodden nyårsafton 2017

Polenpodden med Magda Domeradzka och Ted Bergdahl.

Polenpodden vecka 52 bjuder på en nyårskaramell med prat om Polens nye premiärminister, minnet av motståndskvinnan Irena Sendler och julen som höll på att gå i stöpet på grund av tomtens för tidiga ankomst.

Medverkar gör webb-Bulletinens redaktör, Gunilla Lindberg. Poddvärdar är Magdalena Domeradzka och Ted Bergdahl.

Lyssna här >>

Informationsmonopolet är tillbaka

Tv-stationen TVN ska betala 1,5 miljoner zloty (ca 3,8 miljoner kronor) för sin rapportering kring händelserna i och utanför parlamentet i december 2016. Det har Polska medierådet beslutat.

Den 16 december förra året ockuperade oppositionen plenisalen i parlamentet i protest mot att talmannen förbjöd oppositionsparlamentarikern Michal Szczerba att tala. Debatten flyttades då till en annan sal där man tog beslut om bland annat budgeten. Det rådde dock tveksamheter kring antalet röstande parlamentariker (det krävs 231 röster för att omröstningen ska vara giltig). Det rådde även tveksamheter kring hur omröstningen och rösträkningen gick till. Medierna förvisades ur salen och delar av oppositionsparlamentarikerna släpptes aldrig in. De som redan befann sig i salen fick inte komma med formella invändningar. Utanför parlamentet samlades människor för att protestera mot regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) och dess förehavanden.

Läs vidare >>

Provokatörs-pris till Tomasz Piątek

Reportern Tomasz Piątek. Foto: Mariusz Kubik.

Tomasz Piątek, grävande reporter på tidningen Gazeta Wyborcza har tilldelats ProwokaTor-priset av journaliststudenterna i Kraków för sin uppmärksammade bok Macierewicz i jego tajemnice (Macierewicz och hans hemligheter >>).

Han får priset för att han i sin bok kartlagt försvarsminister Antoni Macierewicz kopplingar till den ryska underrättelsetjänsten och den lokala maffian. Ett gigantiskt journalistiskt arbete, skriver juryn.

Tidigare i höst nominerades Piątek av organisationen Reportrar utan gränser (RSF) till internationella Pressfrihetspriset 2017.

Macierewicz och försvarsdepartementet har gått till motangrepp och Piątek riskerar att dras inför militärdomstol för sin bok, som väckt stort uppseende.

Macierewicz har anmält Piątek till åklagarmyndigheten och låtit försvarsdepartementet ta fram en rapport där man pekar ut ”de viktigaste manipulationerna och falska uppgifterna”. Författare till rapporten är Sławomir Cenckiewicz från IPN (Nationella Minnesinstitutet), en historiker som flera gånger hävdat att Solidaritetsikonen Lech Walesa var agent åt den forna kommunistregimen. (Rzeczpospolita 2 dec 17)

Tomasz Piątek nomineras till Pressfrihetspriset 2017

Reportern Tomasz Piątek nomineras till Pressfrihetspriset 2017
Foto: Mariusz Kubik.

För två år sedan hade det varit otänkbart att en journalist skulle dras inför en militärdomstol i Polen, och avsikten är att skrämma hela yrkeskåren, säger journalisten Tomasz Piątek till Reportrar utan gränser (RSF). Piątek, som är grävande journalist på tidningen Gazeta Wyborcza, har anmälts till Militärdomstolen för sin granskning av försvarsminister Antoni Macierewicz, och för sin mycket kritiska bok Macierewicz i jego tajemnice (Macierewicz och hans hemligheter). Granskningen lyfter fram förbindelserna mellan ministern och personer som är knutna till den ryska underrättelsetjänsten.

Piątek riskerar upp till tre års fängelse. Sedan boken publicerades i somras har den varit föremål för våldsamma attacker av media nära makten och reportern lever under stort hot.

Det skriver organisationen Reportrar utan gränser (RSF) i ett pressmeddelande. Den 7 november presenterar Reportrar utan gränser (RSF) och franska TV5-Monde dem som tilldelats Pressfrihetspriset. 18 journalister och medieföretag är nominerade, bland dem Tomasz Piątek. Tre av dem kommer att kommer då att få ta emot utmärkelsen.

Prisceremonin äger rum i Strasbourg som en del av World Forum for Democracy.

Sedan 1992 har RSF-TV5 Monde-priset bidragit till utvecklingen av informationsfriheten genom att belöna journalister och medier som har utmärkt sig för att försvara eller främja informationsfrihet. Förutom den hedersamma utmärkelsen tilldelas vinnarna vardera 2500 euro.

Organisationen OSSE (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa) har begärt en förklaring till försvarsdepartementets agerande vad gäller anmälan till militärdomstolen.

Det är ett hot mot mediefriheten när en reporter riskerar att ställas inför militärdomstol för att han gör sitt jobb och publicerar en rapport om en regeringsmedlem, menar OSSE.

Även människorättsorganisationen Human Rights Watch (HRW) har reagerat. I rapporten om de mänskliga rättigheterna i Polen som kom häromdagen nämns Tomasz Piątek som ett exempel på den försämrade mediefriheten i landet. (RSF och wB 26 okt 17)

TV-jurist vägrar ha sex med kvinnor som demonstrerat

TV-juristen Roman Sklepowicz .
Foto: FB.

Ingen i Polen visste vem statskontrollerade TVPs juridiska expert Roman Sklepowicz var. Inte förrän nu. Sklepowicz har nämligen kommenterat tisdagens protestmarscher till försvar av kvinnors fri- och rättigheter.

De snygga brudarna går på diskotek, och de fula, de som inte vill knulla går och demonstrerar, sade Sklepowicz till nättelevisionen ”wRealu24”.

Kvinnor som deltar i demonstrationer inte vill ”bli påsatta”, hävdade han och redogjorde för hur han själv stod där och bedömde vilken av de han skulle kunna ”sätta på”.

Den här? Å nej, herregud! stod Roman Sklepowicz och tänkte för sig själv när han såg kvinnorna marschera förbi. Och han kom fram till att ingen ”skulle vilja knulla dem, därför går de i den här demonstrationen”.

Intervjuaren började gapskratta.

De sociala medierna har reagerat kraftigt: ”tölpar, troglodyter” var de oftast förekommande orden. Men vad visar Sklepowicz utspel? Det visar att de nuvarande makthavarna tillåter vad som helst så länge det överensstämmer med deras politiska mål (det gäller såväl ultranationalister, misogyna individer och andra). Det visar dessutom vilka tanketrender som är gällande i delar av samhället och vilken moralisk, etisk och intellektuell nivå de representerar. Det visar att kvinnors fri- och rättigheter i allra högsta grad är hotade i Polen. Av en annan åsikt är möjligen statliga TVP som regelbundet anlitar sexdemonen Sklepowicz som juridisk expert.

Sklepowicz har bett om ursäkt på sin FB-sida.

Jag ville vara rolig, säger han. Efter några timmar avlägsnade han dock sin ursäkt från FB.

Journalisten och välgörenhetsarrangören Jerzy Owsiak föreslår nu en kollektiv stämningsansökan mot Sklepowicz som över en natt blivit känd i hela Polen. Kvinnoorganisationer ämnar göra en anmälan till Mediernas etiska råd. Vill han måhända bygga en politisk karriär inom regeringspartiet på det?

Dorota Tubielewicz Mattsson

Medborgaren kontra den statliga televisionen

En vanlig tv-tittare har fått nog. Han stämmer den statskontrollerade televisionen TVP för lögn, manipulationer och styrning av den allmänna opinionen. Han menar att detta strider mot grundlagen.

Han heter Waldemar Sadowski. Efter några dagars tittande på den statliga televisionens nyhets- och samhällsprogram blev hans förvåning och upprördhet över det han såg och hörde så stor att han bestämde sig för att stämma TVP. Sadowski räknar upp otaliga fall av manipulering av fakta och simpla lögner. Han står inte ut hur partiskt man väljer kommentatorerna och ”experterna”.

Sadowski kräver en ursäkt. Om han vinner rättegången tvingas TVP att be de polska medborgarna om ursäkt för kränkning av deras frihet och värdighet samt för att TVP visat verkligheten enbart utifrån det styrande partiets ideologiska premisser. TVP-ledningen kommer också att tvingas erkänna att deras agerande varit förkastligt och inte i överensstämmelse med gällande lag.

Sadowski medger att hans stämningsansökan kan avslås även om den är väl underbyggd. I så fall tänker han gå vidare till Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg.

En liten karamell i den dystra polska politiska verkligheten.

Dorota Tubielewicz Mattsson

OSSE: Reportern har rätt att kritisera försvarsministern

Försvarsminister Antoni Macierewicz.
Foto: Robert Suchy, flickr.

I juni anmälde det polska försvarsdepartementet journalisten och författaren Tomasz Piątek för ärekränkning. Anledningen var Piąteks nyligen publicerade bok om försvarsminister Antoni Macierewicz relationer till den ryska maffian.

Den polska regeringen borde avstå från att anmäla var gång de får kritik, säger Harlem Désir, som har hand om mediefrågor i organisationen OSSE (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa). Han har skrivit ett brev till det polska parlamentet och begärt en förklaring.

Tomasz Piątek använder sin yttrandefrihet och sin rätt att kritisera, säger Désir till nätsajten visegradinsight.eu.

Naturligtvis finns det lag om ärekränkning som kan användas, säger han. Men den här journalisten riskerar nu att ställas inför militärdomstol för att han gör sitt jobb och publicerar en rapport om en regeringsmedlem. Det är ett hot mot mediefriheten, säger Désir.

Han påminner också om att varje EU-land kan vända sig till organisationen för råd och juridisk granskning.

Piątek är grävande reporter på tidningen Gazeta Wyborcza. Förra året granskade han Macierewicz, vars kontaktnät tycks leda in i den forna kommunistiska säkerhetstjänsten likaväl som den sovjetiska säkerhetstjänsten. Ur en rad öppna källor har Piątek fått fram uppgifter om försvarsministern som tycks visa på kopplingar till Kreml och den organiserade brottsligheten i Ryssland likaväl som till Vita Huset.

Artiklarna i tidningen Gazeta Wyborcza gjorde försvarsministern upprörd, och när boken kom gjorde han en anmälan om ärekränkning mot statstjänsteman.

I årets rapport från Freedom House räknas Polen som ett ur mediesynpunkt delvis fritt land. Landet hamnar på plats nr 54 på World Press Freedom Index, och har fallit sju steg sedan förra året. (Visegrad Insight och wB 18 sept 17)

Skamlösheten i Polen

Skärmdump från Polityka.pl

I dagens Polen har vi att göra med människor som saknar intellektuella och emotionella verktyg för att bemästra sina primitiva instinkter. Det säger religionshistorikern och professorn Zbigniew Mikołejko i en intressant intervju i tidskriften Polityka. Idag ser vi en demonstrativ skamlöshet som definieras som stolthet över att man bryter mot alla lagar och regler.

Läs vidare >>

Mediepropositionen läggs fram inom kort

Kulturminister Piotr Gliński.
Foto: Piotr Drabik, wikipedia.

Regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) har flera gånger aviserat sin avsikt att ta itu med den privata mediemarknaden, och nu ser det ut som att en medieproposition är i faggorna.

Direkt efter maktskiftet hösten 2015 bytte regeringen ut en rad nyckelpersoner ut i de statskontrollerade medierna Polskie Radio, TVP och nyhetsbyrån PAP. Det var inte bara de högsta cheferna utan också enskilda programledare och reportrar vars rapportering bedömdes som alltför kritisk.

På partikongressen i somras tog PiS-ledaren Jarosław Kaczyński flera gånger upp situationen i den privata mediesektorn, som i stor utsträckning ägs av utländska mediehus.

Många länder har en lagstiftning som motverkar ägandekoncentration, sade Kaczyński, och vi avser att införa liknande lagar här, till gagn för medborgarna.

Flera andra prominenta PiS-politiker har också talat om vikten av att begränsa det utländska inflytande som förmedlas av de medieföretag som ägs av utländska företag.

På torsdagen sade kulturminister Piotr Gliński, som också har medierna inom sitt fögderi, att en medieproposition kommer tidigt i höst.

Överallt i den civiliserade världen finns lagar som begränsar det utländska ägandet av medierna, det gör det till exempel i både Frankrike och Tyskland, sade Gliński. Vi måste städa upp på marknaden, även om det inte blir några radikala förändringar. I polsk lag går gränsen vid 40 % för en enda ägare, men i Frankrike är det 7 eller 8 %. Nu ska Polen bli ett modernt land med civiliserade regler på det här området.

Tanken är att utländskt kapital ska få maka på sig till förmån för polskt, på samma sätt som de utländska bankerna på något år sedan fick restriktioner som gjorde att de sålde sina tillgångar i Polen och lämnade landet. Det har talats om att staten kan gå in som temporär ägare tills man hittat en lämplig köpare. (TVP, Polskie Radio, wirtualnemedia.pl och wB 7/8 sept 17)

Tv-profilen Grzegorz Miecugow har gått ur tiden

Tv-profilen Grzegorz Miecugow.
Foto: Michał Sovkowski.

Den kände radio- och tv-journalisten Grzegorz Miecugow avled i lördags 61 år gammal.

Miecugow, som var född 1955 och som var son till en känd journalistprofil i Kraków, började som journalist i mitten av 1980-talet. Efter kommunismens fall blev han knuten till den nya privata tv-kanalen TVN och var bland annat programledare för första säsongen av polska Big Brother. Mest känd blev han dock som nyhetsjournalist.

Han var en av dem som drog igång nyhetskanalen TVN 24 och var programledare för två program som med tiden blev kultförklarade: Inny punkt widzenia (En annan synvinkel) och Szkło kontaktowe (Kontaktlinsen). I det första avsnittet av Inny punkt widzenia förde han lågmälda samtal med kulturpersonligheter, vetenskapsmän och människor som hade något intressant att säga. Där såg man tydliga spår av hans filosofiska intresse, som grundats under hans studier i filosofi. Det andra programmets koncept var kvicka, inte sällan ironiska samtal och kommentarer till aktuella händelser. Tittarna kunde ringa till programmet och i direktsändning framföra sina åsikter. Programledarnas intelligenta, kultiverade sätt att samtala bröt mot det aggressiva och hätska tonläget i den politiska debatten och andra tv-program.

Programmet Szkło kontaktowe föddes ur frustrationen över det vegeterande Polen och jag var uppriktigt övertygad om att man måste ge frustrerade människor chansen att avsluta dagen med ett leende, berättade Miecugow i en intervju.

Grzegorz Miecugow var en av personerna bakom de nya medier som skapades i början av 1990-talet. Han kom till televisionen från radion, där han satt sin prägel på radiokanalen Trójka (Trean) som han sedermera blev chef för. Han var en av Polens mest uppskattade och respekterade journalister; en journalist ut i fingerspetsarna som till fullo behärskade konsten att lyssna på människor.

Dorota Tubielewicz Mattsson

Polsk ambassadör hotar tyska journalister

Polens ambassadör i Berlin, Andrzej Przyłębski.
Skärmdump från Polskie Radio.

Vi iakttar er noga! Det säger Polens ambassadör i Berlin, Andrzej Przyłębski, till tyska journalister.

Przyłębski hävdar att tyska medier förvanskar bilden av Polen och hotar att anmäla dem till den religiösa och nationalistiskt färgade organisationen Reduta Dobrego Imienia (Det goda namnets försvar).

Vissa tyska journalister skriver om Polen på ett skandalöst sätt, säger ambassadören till nyhetsbyrån PAP, de fokuserar på oppositionen och redogör inte för regeringens argument. Det ”antipolska narrativet” ger en falsk och ensidig bild av Polen. Det är ett bevis på att pluralismen i de tyska medierna lämnar mycket i övrigt att önska.

Przyłębski utlovar en noggrann granskning och tyska mediers chefredaktörer kommer att informeras om reportrarnas inkompetens, brist på professionalism och slarvighet.

Tidningen Süddeutsche Zeitung går enligt Przyłębski i spetsen för den antipolska och ohederliga tyska pressen. Han gick till frontalattack mot en reporter som skrivit om hans hustru, Julia Przyłębska, av regeringen handplockad till ordförande i Konstitutionsdomstolen (KD), vars kompetens och agerande har ifrågasatts.

Hans uttalande har nu i tysk översättning publicerats på ambassadens hemsida.

Andrzej Przyłębski är en av det regerande partiet Lag och Rättvisas (PiS) påläggskalvar. Misstänkt för att under täcknamnet ”Wolfgang” ha samarbetat med den kommunistiska säkerhetstjänsten och skrivit rapporter om polacker i dåvarande Västtyskland har han, bevisen till trots, frikänts av IPN (Nationella minnesinstitutet). Motiveringen lyder att han visserligen undertecknat ett avtal med säkerhetstjänsten men att han aldrig agerat som hemlig agent. I IPNs arkiv finns det dock ett 30-tal anteckningar, rapporter och kvitton som tyder på det motsatta.

Så när Andrzej Przyłębski säger att han tänker hålla ett öga på de tyska journalisterna så vet han vad han talar om och hur man går till väga. Undrar bara om de berörda tyska journalisterna blev rädda.

Dorota Tubielewicz Mattsson

TVP manipulerar uppgifter hos svensk nyhetsportal

Svenskar stödjer den polska regeringens politik, hävdar statliga TVP. Skärmdump.

Svenskar stödjer den polska regeringens flyktingpolitik, rapporterade statliga TVP på torsdagen. Uppgifterna byggde på en internetenkät i den svenska portalen Nyheter idag. Enkäten framställdes av TVP som en opinionsundersökning genomförd av en professionell statistisk byrå.

Själva nyheten handlade om Mali-svensken Johan Gustafsson som nyss släpptes fri efter sex år i fångenskap hos terrororganisationen Al-Qaida.

Med tanke på Polens säkerhet vägrar regeringen att gå med på att muslimska flyktingar ska placeras i Polen, och det finns en allt större förståelse för det resonemanget ute i Europa, rapporterar TVP. I en opinionsmätning i den svenska portalen Nyheter idag stödjer nästan 98 % av över 8 000 tillfrågade Polens nej till omplacering av flyktingar.

Men Chang Frick som äger Nyheter idag är kritisk till TVP:s journalistiska metoder.

Chang Frick, som äger Nyheter idag, protesterar mot TVPs hantering av en webbenkät. Skärmdump.

Det var en internetenkät och inte en opinionsundersökning och det är stor skillnad, skriver Frick på twitter. Man kan inte använda enkäten på det sättet. Själv skulle jag inte dra sådana slutsatser av materialet.

Frick har sökt TVP för att få till stånd en rättelse, men får inget svar. Han håller med om att hans portal kan uppfattas som högerinriktad och populistisk och att man därför skulle kunna tro att hans åsikter står den polska regeringens åsikter nära. Men det har ingen betydelse, menar han och fördömer den typen av ”lat” journalistik.

Dorota Tubielewicz Mattsson

Fotnot:

I en opinionsundersökning tillfrågas ett statistiskt urval av personer som beräknas motsvara hela befolkningen eller en särskild kategori. I en webbenkät lägger man ut ett frågeformulär på sin hemsida och vem som helst kan besvara den. Det innebär ofta att de som är särskilt intresserade av en fråga fyller i enkäten och den visar alltså bara vad just de personerna tycker.

Inte ett ord om Kulturpalatset

Magda Domeradzka och Ted Bergdahl småpratar om Warszawa i PolenPodden.

I det senaste avsnittet av PolenPodden talar Ted Bergdahl och Magdalena Domeradzka om Warszawa – det Warszawa som man inte hittar i guideböckerna. Här handlar det om det mesta – från jordgubbar till politik.

Ted och Magda diskuterar om det är sant att Warszawa är det nya Berlin. De pratar om gator och kvarter, små restauranger och butiker – okänt och spännande. Kulturpalatset och andra måsten nämns över huvud taget inte.

Även Ida Kymmer har smultronställen i den polska huvudstaden och fyller på med tips om vackra gamla kvarter och favoritglasskiosken.

Magda reflekterar också över en aktuell lista över vad de polska väljarna tycker är viktigt – eller är det egentligen ”eliten” som för över sina synpunkter till allmänheten?

PolenPodden är faktiskt ganska oumbärlig för den som är det minsta intresserad av vårt sydöstra grannland, den platsar överallt – i hängmattan, på badstranden och på vägarna. Missa inte den! (5 juli 17)

Ökad misstro mot TVPs nyhetsförmedling

TV-chefen Jacek Kurski. Foto: Piotr Waglowski, wikipedia.

Allt fler polacker tycker att statliga TVPs nyhetssändningar inte är trovärdiga, visar en färsk undersökning från opinionsinstitutet Cbos.

För fem år sedan misstrodde 12 % av de tillfrågade nyhetssändningarna i statliga TVP. Idag är den siffran uppe i 32 %. En stor grupp tittare, 17 %, ansåg tidigare TVPs nyheter trovärdiga men har nu bytt åsikt.

34 % har förtroende för TVPs nyhetsförmedling.

Den sjunkande tilltron innebär dåliga nyheter för TVP-chefen Jacek Kurski, rapporterar affärsportalen Business Insider. Han försöker just nu få ett lån på 800 miljoner złoty till moderbolaget Telewizja Polska. Det är nästan lika mycket som TVP drog in i reklamintäkter förra året. Enligt Dziennik Gazeta Prawna gick företaget med 180 miljoner złoty i förlust förra året – en betydligt större förlust än tidigare år.

Av Cbos undersökning framgår att även nyhetsprogram från kommersiella stationer som TVN, Polsat osv tappat förtroende om än i mindre utsträckning. Trots det är tv fortfarande den främsta informationskällan för de flesta polacker.

En stor majoritet av de tillfrågade, 64 %, anser att TVPs nyhetsbevakning anpassas efter regeringspartiet Lag och Rättvisas (PiS) önskemål. Före maktskiftet 2015 tyckte 30 % att TVP tog för stor hänsyn till den dåvarande regeringen. (Business insider 9/10 maj 17)

Kjell Albins sista bok handlar om Lenin

Journalisten Kjell Albin Abrahamon.
Foto: Gunilla Lindberg.

I mars kom Kjell Albin Abrahamsons definitivt sista bok Stor var Lenin – en massmördare och hans statskupp. Där fortsätter han sin oförtrutna kamp mot socialismen och har nu nått fram till vänsterns myter om Lenin.

På sitt oefterhärmliga sätt går Kjell Albin igenom sina och andras argument, han slår hårt mot svenska medier som han tycker har blundat med båda ögonen och hellre visat matlagningsprogram än informerat om viktiga händelser i Öst- och Centraleuropa. Han polemiserar mot journalister som argumenterat mot honom och citerar generationer av vänsterledare.

Boken om Lenin är på många sätt en bladvändare med många slående formuleringar. Det är lätt att höra hans engagerade röst på varje boksida.

Bara en sådan sak som kapitelrubrikerna sätter fantasin i rörelse. Där hittar man till exempel Lenin plågas i Sibirien – av brist på tjänstefolk; Feministen Lenin; Lenin + Rolls Royce = sant, Det obegripliga inträffar – Lenin dör. Han skriver om Lenins son i Sverige, om Lenins svenske bankir, kulturhataren Lenin, massmördaren Lenin. Det är en rejäl genomgång av Lenin, hans liv och gärning ur en annorlunda synvinkel.

Att Kjell Albin var en kämpande antisocialist är ingen överraskning – tidigare har han sagt att han vill vara en sten i vänsterns sko, han vill avslöja dem som nu inte låtsas om att de tidigare hyllat socialismen trots alla uppgifter om massmord, tyranni och falskhet. Man kan bara konstatera att han är lika aktiv i sin kamp som Jan Myrdal – fast åt andra hållet.

Fast avsevärt roligare och mera lättläst.

Stor var Lenin kommer ut på Hjalmarson & Högbergs förlag, som gett ut flera av hans tidigare femton böcker.

Gunilla Lindberg

– Vi behöver en handbok för public service-journalister

Styrelsen i SDiTRP – från vänster ordföranden Wojciech Dorosz, Dorota Nygren och Marcin Majchrowski. Foto: Pen2Pen.

En helt ny journalistorganisation i Warszawa har, som wB tidigare berättat, fått pressfrihetsutmärkelsen Pen2Pen. Det är SDiTRP, Stowarzyszenie Dziennikarzy i Twórców Radia Publicznego, Föreningen för Journalister och Skapare av Public Service-radio.

SDiTRP är alldeles nybildad och än så länge är vi bara 15 medlemmar, berättar Dorota Nygren som är en av föreningens grundare. Vi vill diskutera den oberoende journalistiken och ta fram en handbok för hur journalister i public service-radio ska arbeta. Vi vill kunna arbeta professionellt utan hänsyn till vilket parti som för närvarande sitter vid makten.

Läs vidare >>

Medierådet: Anställ inte kommunistagenter

Joanna Lichocka, parlamentariker PiS och ledamot av RNM, Nationella Medierådet. Foto: wikipedia.

Vi måste helt avskära oss från Folkpolen! Det säger Joanna Lichocka som tillhör regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) och är ledamot i regeringens nybildade medieråd RNM.

Hon föreslår att de statliga medierna Polskie Radio, TVP och nyhetsbyrån PAP inte ska anställa personer som tidigare arbetat i kommunistregimens underrättelsetjänster och avstår från att samarbeta med dem i sammanhang där det kan påverka innehållet i programmen.

Rådet kan inte ålägga cheferna för de statliga medierna något, säger Lichocka, men de ska ha klart för sig att RNM avråder dem från att anställa personer som arbetat under det totalitära systemet.

Journalisterna sammanställer informationen om världen, säger vice kulturminister Jarosław Sellin. De måste vara anständiga människor som inte har haft något skamligt samarbete med den förtryckarregim som bekämpade yttrandefriheten.

Tidigare har försvarsminister Antoni Macierewicz och utrikesminister Witold Waszczykowski på sina respektive departement inlett en utrensning av anställda som fick sin utbildning på kommunisttiden – alltså före 1989, vilket innebär att alla över 50 år kan vara i riskzonen. (Polska Codzienna och wB 27 april 17)

Lag om medieägande kommer till sommaren

TVP presenterade i dagarna ett brev som Mark Dekan, vd för det tysk-schweiziska medieföretaget Ringier Axel Springer i Polen, skrivit till sina anställda på tidningen Fakt, webbplatsen Onet och veckotidningen Newsweek Polska. I brevet hurrade han för att Donald Tusk trots den polska regeringens motstånd omvaldes som EUs permanenta rådsordförande och påpekade att deras läsare kommer från den stora majoritet polacker som gillar EU. Han hyllade också multispeed-tanken som regeringen Szydło är kraftfull motståndare till.

Det är ett exempel på olyckligt inflytande från utländska ägare och ett försök att störa de fria medierna i Polen, säger Beata Mazurek, talesperson för regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS). Vi måste minska andelen utländskt kapital på den polska mediemarknaden så att medierna representerar polska intressen.

Mediefrågan har från början varit högt prioriterad av PiS. Efter maktskiftet hösten 2015 antogs en lag som gav finansministern rätt att tillsätta cheferna på public service. Redaktörerna på Polskie Radio, TVP och nyhetsbyrån PAP byttes snabbt ut och den nya ledningen fick direktiv att spegla regeringens syn i olika frågor.

Nu är det de kommersiella mediernas tur.

PiS-ledaren Jarosław Kaczyński var mycket tydlig i sin inställning till utländska medier i ett tal i höstas:

Vi får inte låta dem terrorisera oss med sina kampanjer, varken här eller i EU. Vi måste ta itu med situationen innan det går helt snett. Steg för steg, som man gör i civiliserade stater, ska vi köpa medier så att den största delen av branschen till slut är polsk. Våra medier är till stor del i händerna på utlandet, och att de utnyttjar det politiskt är oacceptabelt i ett suveränt land, sade han.

Och på tisdagen säger vice kulturminister Jarosław Sellin att det ska finnas ett färdigt ett förslag om medieägande till sommaren.

Överdriven koncentration i en så känslig sektor som mediebranschen är naturligtvis inte hälsosamt, och det vet man i alla friska väst-ekonomier, säger Sellin. Vi bör kunna ha ett liknande system som i Frankrike och Tyskland. (Polskie Radio och wB 21 mars 17)

Ockupationen av parlamentet är över

Parlamentsbyggnaden i Warszawa. Foto: wikipedia.

Vi avbryter ockupationen av plenisalen eftersom vi har fått igenom det vi ville – att medierna ska ha samma tillträde till parlamentet som tidigare. Det meddelade Grzegorz Schetyna, ledare för oppositionspartiet Medborgarplattformen (PO), på torsdagen.

Talmannen Marek Kuchciński öppnade dagens sammanträde, men beslutade redan efter ett par minuter att ajournera mötet till den 25 januari.

Ockupationen av parlamentets plenisal har pågått sedan den 16 december, då talmannen meddelade att mediernas tillträde till parlamentet skulle begränsas. I protest blockerade delar av oppositionen talarstolen och beslöt sig för att sittstrejka fram till att parlamentet åter skulle öppnas på onsdagen. Den pågående budgetdebatten flyttades till en annan lokal där budgetvoteringen hölls. Det elektroniska röstsystemet kan bara användas i plenisalen, och oppositionen krävde att voteringen skulle göras om eftersom det inte finns registrerat hur många som deltog i beslutet. Regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) vägrade, och sittstrejken fortsatte.

I måndags beslöt talmannen Stanisław Karczewski att återgå till de gamla reglerna tills man tillsammans med medierna arbetat ut nya regler.

De strejkande krävde fortfarande att budgetomröstningen skulle göras om, men på onsdagen, då parlamentet skulle öppnas, antog parlamentets andra kammare, senaten, budgeten. Protesten återupptogs, och många timmars förhandlingar vidtog. På kvällen öppnades parlamentet men mötet ajournerades till idag, torsdag. Inte heller idag påbörjades något politiskt arbete, istället ajournerades mötet till den 25 januari. (Polskie Radio och wB 12 jan 17)

Nya regler för medierna i nästa vecka

I nästa vecka kommer nya förslag om regler för mediernas tillträde till parlamentet. Det uppger Stanisław Karczewski, talman i senaten, på sociala medier. Till dess har journalisterna rätt att befinna sig i sejmens och senatens allmänna utrymmen, dock inte åskådarläktaren i plenisalen.

Enligt de nya regler som regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) försökte införa före jul skulle bara ett fåtal handplockade riksdagsjournalister kunna röra sig fritt i de allmänna utrymmena – de flesta skulle vara hänvisade till ett pressrum i en angränsande byggnad. Dessutom begränsades antalet medarbetare från varje redaktion till två.

Det var med anledning av att mediernas möjlighet inskränktes som den nuvarande parlamentariska krisen bröt ut. Regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) stördes av att det fanns så många journalister i parlamentsbyggnaden. Det gav möjlighet till många obetänksamma uttalanden, sade en talman. Oppositionen däremot protesterade och ockuperade talarstolen mitt under budgetdebatten. I stället antogs budgetpropositionen i en angränsande sal utan elektroniskt voteringssystem, vilket gav upphov till tvivel på att voteringen gått rätt till och att tillräckligt många parlamentsledamöter var närvarande. (Warsaw Voice och wB 9 jan 17)

PiS: Parlamentet samlas i annan sal

Beata Mazurek, presschef hos Lag och Rättvisa, PiS.
Foto: Agencja Artystyczno-Reklamowa Gambit

Om oppositionen fortsätter att ockupera talarstolen i plenisalen kommer ledamöterna att samlas i en anslutande sal när parlamentet öppnar den 11 januari. Det säger Beata Mazurek, presschef hos regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS).

Ockupationen inleddes under budgetdebatten sista dagen före jul. Talmannen Marek Kuchciński hade meddelat att riksdagsreportrarnas tillträde till parlamentets allmänna utrymmen skulle begränsas efter helgerna. Det skulle försämra mediernas möjlighet att informera allmänheten om vad som diskuteras av de folkvalda.

En av ledamöterna protesterade i talarstolen och blev avstängd av talmannen, varvid flera ut oppositionen gick fram och blockerade podiet.

PiS röstade om budgeten i en angränsande sal, där man inte har tillgång till det elektroniska voteringssystemet. I stället röstade man medelst handuppräckning.

Oppositionen betvivlade inte resultatet – PiS har egen majoritet i parlamentet – men däremot att tillräckligt många deltagit i beslutet för att det ska vara giltigt.

Både debatten och protesten direktsändes av medierna och snart samlades människor utanför parlamentsbyggnaden för att stödja protesterna. Premiärminister Beata Szydło och PiS-ledaren Jarosław Kaczyński begärde poliseskort för att ta sig genom människomassan till sina limousiner och bli körda hem.

Sedan dess har ledamöter från oppositionen turats om att hålla vakt vid plenisalens talarstol. Så länge vi är kvar här har höstsessionen inte avslutats och budgetomröstningen kan göras om, resonerar de.

Regeringen ser protesten ömsom som en obstruktion som inte kan tolereras, ömsom som ett kuppförsök. Vad gäller reglerna för journalister har PiS backat. De gamla reglerna ska gälla tills nya utarbetats i samråd med representanter för medierna.

Men protesten fortsätter – budgetbeslutet måste göras om för att det ska bli rätt, menar oppositionen. Och om de folkvalda den 11 januari i fortsättningen använder en annan lokal, som Mazurek meddelar, lär det behövas ytterligare medling. (Polskie Radio och wB 3 jan

De nya mediereglerna gäller tills vidare

Den 6 januari träder de nya reglerna för riksdagsjournalisterna i kraft. Det sade Stanisław Karczewski, talman i senaten på måndagen efter ett möte med riksdagsjournalister. Vi ska diskutera reglerna med medierna, men tills vidare är det de som gäller.

De nya reglerna är anledningen till Polens senaste parlamentariska kris. Regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) anser att riksdagsreportrarna stör arbetet i parlamentet och vill dels begränsa antalet journalister och dels ha dem på behörigt avstånd från ledamöterna. Endast en handfull regeringstrogna medier ska ha tillgång till de utrymmen där ledamöterna regelbundet passerar. PiS menar att detta är vad som gäller i många andra demokratier.

Medierna och oppositionen ser förändringen som en avsevärd inskränkning i pressfriheten som drabbar allmänhetens behov av information om vad som händer i den lagstiftande församlingen.

När oppositionen under fredagens budgetdebatt ville diskutera de nya mediereglerna, blev en ledamot avstängd varefter oppositionen ockuperade talarstolen. Talmannen Marek Kuchciński valde att avsluta debatten och genomföra omröstningen om budgeten i ett annat rum, vilket fått kritik eftersom det är svårt att avgöra om tillräckligt många parlamentariker fanns med i lokalen för att beslutet ska vara giltigt.

En del av oppositionens folkvalda har sedan dess stannat krav i parlamentet i protest, och utanför byggnaden har många människor samlats för att stödja protesterna.

President Andrzej Duda har haft möten med ledarna för oppositionspartierna och därefter ett två timmar långt samtal med Jarosław Kaczyński, ordförande i regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS). Ingenting har dock sagts om vad man kom fram till.

Moderna-ledaren Ryszard Petru däremot sade att Duda tycktes ha förståelse för oppositionens krav, och populistledaren Paweł Kukiz skrev på Facebook att presidenten talat om möjligheten att göra om budgetomröstningen. Det skulle dock kräva ett beslut i parlamentet med 2/3 majoritet, vilket kan bli ett problem eftersom PiS har egen majoritet. (Polskie Radio, TVP, wB 19 dec 16)

Polackerna vill ge medierna fritt tillträde till parlamentet

Den stora hallen i parlamentsbyggnaden, normalt full av riksdagsreportrar och parlamentariker.
Foto: Piotr Wąglowski, wikipedia.

Mer än två tredjedelar av polackerna – 68 % – anser att det är fel att begränsa mediernas tillträde till parlamentet. Det visar en färsk opinionsundersökning för tidningen Rzeczpospolita av opinionsinstitutet Ibris. Även många av regeringspartiet Lag och Rättvisas (PiS) egna väljare tycker illa om att riksdagsreportrarnas möjligheter att arbeta fritt försämras.

På fredagen protesterade medierna genom att inte bevaka debatter och beslut i parlamentet. De få som dök upp skulle göra inslag om hur de förändrade reglerna skulle minska allmänhetens möjlighet att ta del av debatten i den lagstiftande församlingen.

I stället fick de rapportera om oppositionens protester mot riksdagsreportrarnas nya arbetsförhållanden, om ockupationen av talarstolen, om bugdetomröstningen som gjordes i ett avskilt rum och om demonstranter som samlades i sådan mängd utanför parlamentet att premiärminister Beata Szydło och PIS-ledaren Jarosław Kaczyński fick begära polishjälp för att kunna ta sig till sina limousiner.

Tidigare har reportrar och fotografer kunnat röra sig tämligen fritt i parlamentet. I den stora trapphallen där ledamöterna går mellan kammaren, utskotten och de egna arbetsrummen har man snabbt kunnat få kommentarer i aktuella frågor. Från januari ska ett fåtal regeringstrogna medier ha tillträde till parlamentsbyggnaden, övriga hänvisas till en sidobyggnad. Folkvalda som ska uttala sig får beställas ner till reportrarnas lokal. Inga bilder får tas, parlamentets kansli kommer själva att distribuera bilder, och bara två personer från varje redaktion får befinna sig i parlamentet samtidigt.

Medierna och oppositionen uppfattar det som ett sätt att begränsa riksdagsreportrarnas möjlighet att arbeta fritt och snabbt få svar om aktuella frågor från ledamöterna. Parlamentets kansli vill skapa bättre arbetsförhållanden för både parlamentariker och journalister.

Även Polens ombudsman för mänskliga rättigheter, Adam Bodnar har reagerat, och frågan är nu om trycket tvingar regeringen att backa. (Rzeczpospolita och wB 19 dec 16)

Högerportal frossar i statskuppsrykten

”Ligister från KOD” ska sätta igång en statskupp till förmån för oppositionen, skriver wPolityce. Foto: KOD, Facebook

Oppositionen kommer att smuggla in ligister från Kommittén för demokratins försvar (KOD) och inleda en ockupation av parlamentsbyggnaden. Det skriver högerportalen wPolityce.pl i ett konspiratoriskt avslöjande. Icke namngivna källor från oppositionen uppges berätta om en plan som går ut på att destabilisera läget i landet ännu mer.

Läs vidare >>

Regimtrogna medier i den parlamentariska krisen

De senaste händelserna i parlamentet, när oppositionen protesterade mot regeringspartiet Lag och Rättvisa (PiS) förslag om inskränkningar i riksdagsreportrarnas möjligheter att bevaka vad som händer i parlamentet, har skildrats på olika sätt i medierna, skriver Dorota Tubielewicz Mattsson.
Statligt kontrollerade medier ser försök till destabilisering där oberoende medier ser rättmätiga protester mot försök att inskränka mediefriheten och allmänhetens rätt till information.

Läs vidare >>

Medling har inletts på flera nivåer

Demonstrationerna i Polen fortsätter. Foto: Ted Bergdahl.

Protesterna mot de nya reglerna för mediernas bevakning av parlamentet fortsätter nu på tredje dagen, och Polen står nu inför en politisk kris.

Demonstrationerna, som från början handlade om de nya reglerna för riksdagsjournalisternas arbete, har nu utökats till att gälla även regeringens hantering av Konstitutionsdomstolen.

President Duda har begärt en rättslig granskning av vad som tilldrog sig i kammaren på fredagen. Han har också inlett samtal med partiledarna. Senatens talman Stanisław Karczewski har talat med representanter för medierna och antytt att partiet kan tänka sig en uppmjukning av reglerna.

Läs mer >>

Kaczyński vill tala med journalister

PiS-ledaren Jarosław Kaczyński.
Foto: Piotr Drabik, wikipedia.

Medan oppositionens parlamentariker fortfarande ockuperar plenisalen i parlamentet kommer uppgifter om att PiS-ledaren Jarosław Kaczyński nu vill samtala med journalister.

Sent på lördagen begärde han att senatens talman Stanisław Karczewski på söndagen ska ordna ett möte med representanter för medierna. Mötet ska handla om reglerna för samarbetet mellan politiker och journalister i parlamentet.

Läs vidare >>

Duda beredd att medla i konflikten

President Andrzej Duda. Bild: wikipedia.

Som statschef är jag beredd att medla mellan oppositionen och den parlamentariska majoriteten. Det säger president Andrzej Duda.

Jag har med oro sett fredagens händelser och vädjar till alla på den politiska scenen att fortsätta arbetet i sejmen på ett civiliserat sätt och med vederbörligt allvar som sig bör i en demokrati, sade presidenten.

Jag är väl medveten om att allmänheten har rätt till information om arbetet i den lagstiftande församlingen. Jag förstår talmannens försök att se till att både ledamöter och journalister ska kunna sköta sitt arbete på ett smidigt sätt, men jag förstår också mediernas kritik och oro för begränsningar, sade Duda. Enligt min mening bör eventuella ändringar införas efter samråd med medierna.

Jag beklagar djupt att situationen har använts av delar av oppositionen som en ursäkt för att störa fredagens arbete i sejmen. Det beteende vi har sett är knappast värdigt parlamentariker. Jag är övertygad om att vi ska kunna lösa den här tvisten med lite god vilja, sunt förnuft och en positiv inställning till staten både från oppositionen och den parlamentariska majoriteten, och är redo att medla i den här frågan, säger presidenten. (TVN 17 dec 16)

Kalabalik i parlamentet i natt

Protesterna mot de nya mediereglerna i sejmen på fredagskvällen.
Skärmdump från TVNs webbsida.

Situationen urartade under fredagskvällen när parlamentet skulle besluta om budgeten. En ledamot som hellre ville tala om de nya reglerna för journalister i parlamentet blev avstängd, och andra överröstade budgetdebatten med taktfasta slagord som Fria medier! Talarstolen blockerades så att ingen kunde göra några debattinlägg.

Stämningen var uppjagad och PiS-arna svarade med rop som Hela Polen skrattar åt er, kommunister och tjuvarTargowica (förrädare) och demokrati!

Läs vidare >>

Sök i webb-Bulletinen